عکاسی از اربعین تکراری نمی‌شود

عکاسی از اربعین تکراری نمی‌شود


برخی از عکاسانی که سال‌ها سابقه عکاسی از مراسم اربعین را دارند، یکی از بزرگترین مشکلات عکاسی در این رویداد را دریافت مجوز از کشور عراق و نبود اینترنت می‌دانند.

پوریا پاکیزه ـ عکاس ایسنای همدان ـ که سابقه عکاسی از هفت مراسم اربعین و دو عاشورا را در کربلا دارد، درباره مشکلات عکاسی در این رویداد اظهار کرد: شش سال پیش که برای عکاسی از این رویداد می‌رفتم شاید تعداد کل عکاسانی که از رسانه‌های ایرانی و عراقی جمع می‌شدند به ۱۰۰ نفر نمی‌رسید اما امسال حدود ۳۰۰ مجوز فقط برای عکاسان ایرانی صادر شده بود.

او بیان کرد: با توجه به اینکه من سال‌ها برای عکاسی از این رویداد می‌روم، رابط عراقی من را می‌شناسد و معرفی‌نامه‌ای که از رسانه‌ام می‌برم را نمی‌خواهد اما امسال بسیاری مجوز عکاسی گرفته بودند تا فقط برای صفحه شبکه‌های اجتماعی شخصی‌شان عکاسی کنند. ما باید اول از مسیر پیاده روی عکاسی کنیم تا به کربلا برسیم و بتوانیم مجوز عکاسی بگیریم اما وقتی می‌خواهیم برای این کار اقدام کنیم متوجه می‌شویم ظرفیت پر شده و دیگر مجوز نمی‌دهند. مگر ایران چه تعداد رسانه مهم و معتبر دارد که این حجم زیاد عکاس برای گرفتن مجوز اقدام می‌کنند؟

این عکاس ادامه داد: عراقی‌ها هم نمی‌دانند کدام رسانه ایران معتبر و کدام غیرمعتبر هستند. فقط یک معرفی‌نامه به زبان عربی در سربرگ با مهر رسانه می‌خواهند تا مجوز و همان کارت عکاسی را صادر کنند و چون ظرفیت مشخصی دارد، هر کسی که نامه را زودتر ببرد، مجوز می‌گیرد.

پاکیزه اعلام کرد: امسال به دلیل اینکه تعداد عکاسان بسیار زیاد شده بود، اداره‌ای برای این کار ایجاد کرده بودند که باید پروسه عجیب و غریبی را انجام می‌دادیم که عکاسان رسانه‌ها را واقعا اذیت می‌کرد. این موضوع به یک مشکل بزرگ برای عکاسان رسانه‌های معتبر تبدیل شده است که متاسفانه سال به سال هم جدی‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. حتی هجوم عکاسان از کشور ایران موجب تغییر نگاه عراقی‌ها نیز شده است.  

عکس پاکیزه از شب اربعین

این رویداد حال و هوای عجیب و غریبی دارد

او با بیان اینکه چنین مشکلاتی در روز عاشورا وجود ندارد، گفت: امسال برای مراسم عزاداری عاشورا فقط دو عکاس از رسانه‌های ایران حضور داشتند و ما مشکلی نداشتیم اما اربعین فرق می‌کند. اینکه عکاسان برای ثبت این اجتماع بزرگ تمایل نشان می‌دهند، اتفاق خوبی است اما از طرفی شرایط را برای عکاسان رسانه‌های جمعی دشوار می‌کند.  

این عکاس با اشاره به امکانات موجود و دشواری‌های دیگر برای عکاسی از رویداد اربعین، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما برای ارسال عکس، اینترنت است. اینترنت در موکب‌ها اصلا وجود ندارد. من سیم کارت عراقی می‌خرم و یک هفته از اینترنت آن استفاده می‌کنم. ایران در مراسم اربعین دو سال گذشته باجه‌های اینترنتی ایجاد کرده بود که کار ما را آسان‌ می‌کرد اما این اتفاق فقط یک بار به وجود آمد. مسائل ارز نیز امسال به مشکلات ما اضافه می‌کرد. عراقی‌ها سال‌های گذشته پول ایران را قبول می‌کردند اما امسال به دلیل سقوط ارزش پول کشورمان، فقط دینار عراقی قبول می‌کردند.

پاکیزه بیان کرد: پذیرایی عرب‌ها فوق‌العاده است و خانه‌هایشان را به صورت کامل در اختیار ایرانی‌ها می‌گذارند اما ما عکاس‌ها به دلیل تجهیزاتی که داریم باید جوانب امنیتی را هم در نظر بگیریم. از طرفی به ما اجازه‌ی بردن کوله پشتی در حرم را نمی‌دهند و فقط می‌توانیم دوربین‌هایمان را با خودمان ببریم؛ بنابراین باید کوله‌هایمان را در جایی که امن است بگذاریم به همین دلیل مجبوریم در هتل اقامت داشته باشیم که هزینه سفر ما را بالا می‌برد.

او که ۱۱ سال سابقه عکاسی دارد، در پاسخ به اینکه با توجه به سال‌ها عکاسی از این رویداد، دچار تکرار در ثبت لحظه‌ها نمی‌شوی، توضیح داد: این رویداد حال و هوای عجیب و غریبی دارد و هر سال یک سوژه تعریف می‌کنیم. برای مثال سال گذشته از زباله‌هایی که در این رویداد تولید می‌شود عکاسی کردیم. امسال نیز به ظرفیت کربلا پرداختیم که اصلا گنجایش این همه زائر که یک باره به این شهر می‌آیند. هر سال سوژه‌های جدیدی برای سال آینده در ذهن‌مان به وجود می‌آید که این موضوع اجازه نمی‌دهد، دچار تکرار شویم.

ازدحام مردم ایران در نجف برای گرفتن ارز دولتی

به گفته این عکاس، تصویر ثبت‌شده او مربوط به نحوه‌ی تامین ارز ایرانی‌ها در عراق مورد توجه قرار گرفته است که در این باره بیان کرد: زمانی که داشتم از مشکلات تهیه ارز عکاسی می‌کردم، مردم کشورمان دو نظر متفاوت داشتند، یک دسته معتقد بودند باید از این صحنه‌ها و مشکلات به وجود آمده عکس گرفت تا مسوولان برای سال آینده فکر بهتری کنند و دسته دیگر معتقد بودند این عکس‌ها موجب آبروریزی می‌شود. اما من حقیقت و آنچه که وجود داشت را پوشش دادم.

برخی از گزارش‌هایم را از پشت وانت ارسال کردم

بهزاد علیپور ـ عکاس خبرگزاری فارس در همدان ـ نیز که تجربه پنج سال عکاسی از مراسم اربعین و یک سال عاشورا از عراق را دارد، معتقد است: عشق و وظیفه موجب می‌شود که سال آینده هم تصمیم بگیریم برای عکاسی به کربلا برویم.

او با بیان اینکه این کار با دشواری‌های بسیاری انجام می‌شود، در این زمینه به ایسنا، گفت: زائران به عشق زیارت و پیاده‌روی اربعین به کربلا می‌روند اما ما عکاس‌ها برای کار می‌رویم و با مشکلات بسیاری از جمله نبود اینترنت و ارسال گزارش تصویری برای رسانه‌هایمان مواجه هستیم.

این عکاس ادامه داد: من امسال برخی از گزارش‌هایم را پشت وانت و در طول مسیر برای رسانه‌ام ارسال کردم. برای اسکان هم مجبورم هر سال هزینه بسیاری پرداخت کنم. هر کسی که برای پیاده‌روی اربعین می‌آید شب‌ها در موکب می‌خوابد اما ما به دلیل تجهیزاتی که حمل می‌کنیم نیاز به جای امن و امکاناتی مثل اینترنت و برق داریم به همین دلیل مجبوریم برای اقامت به هتل برویم و هزینه هر شب را به دلار پرداخت کنیم.

عکس‌های علیپور از نذری‌های مردم عراق

علیپور نیز به مشکل دریافت مجوز عکاسی در عراق اشاره و اظهار کرد: باید فرقی بین عکاسان رسانه‌ها و عکاسانی که به صورت شخصی عکس می‌گیرند، وجود داشته باشد. اما وقتی که برای دریافت مجوز اقدام می‌کنیم با جواب منفی مواجه می‌شویم زیرا سهمیه‌ای که به این کار اختصاص داده‌اند، پیش از حضور ما به عکاسان شخصی داده شده است! به همین دلیل من امسال با مشکل روبرو و مجبور شدم برای گرفتن معرفی‌نامه به بعثه مراجعه کنم.

او ادامه داد: گرچه برای این کار هم باز مشکل داشتم زیرا قبل از من این معرفی‌نامه برای یکی دیگر از عکاسان خبرگزاری فارس صادر شده بود و این مجوز برای من به سختی صادر شد در حالی که رسانه‌ها حتی برای پوشش رسانه‌ای یک بازی فوتبال دو عکاس اعزام می‌کنند تا یکی از حاشیه‌ها و دیگری از بازی فوتبال عکاسی کند، پیاده روی عظیمی مثل اربعین که جای خود دارد.

این عکاس با بیان اینکه امسال با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم، اظهار کرد: امسال ستاد اربعین برای برخی از عکاسانی که ما نمی‌دانیم اصلا به کجا تعلق داشتند، ویزا گرفته بود در حالی که این کار اشتباه است و باید رسانه‌های معتبر در اولویت قرار بگیرند. ما برای پوشش مشکلاتی می‌رویم که برای حل آن در سال آینده، فکری بکنند. اگر بخواهیم سال آینده برای عکاسی برویم، دغدغه ما این است که از پیاده‌روی اربعین عکاسی نکنیم، بلکه اول ماشین بگیریم، خودمان را برای دریافت مجوز به کربلا برسانیم تا برای عکاسی به مشکل برنخوریم.  

سعی می‌کنم عشق مردم را نشان دهم

علیپور درباره تکرار در عکاسی از این رویداد نیز توضیح داد: ما برای این کار سوژه تعریف می‌کنیم و هر سال از مسیرهای متفاوتی عکاسی می‌کنیم؛ برای مثال امسال فقط روی نذری‌هایی که توزیع می‌شد، متمرکز شدم و عکاسی کردم. همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که امسال منعکس کردیم، مشکل ارز بود.

او درباره بهترین عکسی که امسال ثبت کرده است، اظهار کرد: حال و هوای مردم در اربعین خیلی عجیب و غریب است و من عکس‌هایی که از این حال و هوا ثبت می‌کنم را دوست دارم. مردم عراق در این روزها هر چه که دارند برای زائران امام حسین(ع) می‌گذارند. با اینکه چند سالی می‌شود من برای ثبت این رویداد به عراق می‌روم اما باز هم اتفاقاتی وجود دارد که شگفت‌زده‌ام کند. عشقی که مردم عراق به زائران دارند، انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و من سعی می‌کنم این عشق مردم را نشان دهم.

این عکاس که سابقه ۱۰ سال عکاسی دارد درباره عکسی از او که بازخورد زیادی داشته است، گفت: یکی از عکس‌های من که سال ۱۳۹۴ بازخورد زیادی داشت مربوط به تصویری است که ماه را بین دو گلدسته حرم حضرت عباس (ع) گرفتم. ماه هر ۷۰ سال ۷۰ برابر خودش می‌شود و در یکی از سفرهایم توانستم این تصویر را ثبت کنم.

عکس علیپور  از حرم حضرت عباس که مربوط به سال ۱۳۹۴ است

انتهای پیام    

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس