حریّت در رفتار و عمل مسلم‌بن‌عقیل، نمایانگر شخصیّت ممتاز اوست

حریّت در رفتار و عمل مسلم‌بن‌عقیل، نمایانگر شخصیّت ممتاز اوست



یک کارشناس مذهبی گفت: حریّت و آزادگی در رفتار و عمل مسلم‌بن‌عقیل نشان‌دهنده و نمایانگر شخصیّت ممتاز و بافضیلت اوست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعت‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا، پیرامون شخصیت والای مسلم‌بن‌عقیل و شهادت ایشان اظهار کرد: حضرت مسلم‌بن عقیل به لحاظ شخصیتی انسان بسیار با فضیلت و شخصیت ممتازی به حساب می‌آیند که این امر در کلام امام حسین(ع) و پیامبر اکرم(ص) هم نقل شده که ایشان در رفتار و عمل بسیار ممتاز و برجسته‌ هستند.

وی ادامه داد: از پیامبر اکرم(ص) در حدیثی سوال شد که آیا عقیل را دوست داری؟ فرمودند بله به دو دلیل من عقیل را دوست دارم؛ یکی به خاطر علاقه‌مندی و محبت ابوطالب نسبت به او و یکی هم که از او فرزندی به دنیا می‌آید که در راه محبت و ارادت به فرزندم حسین(ع) شهید خواهد شد و دیدگان مؤمنین بر شهادت او گریان خواهد شد. ایشان اشاره می‌کنند به شهادت حضرت مسلم، آن هم در راه محبت و دلدادگی امام حسین(ع) و اشاره می‌کنند به این‌که کسانی که از شهادت ایشان متأثر شوند و گریان شوند، اهل ایمان هستند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: وقتی که امام حسین(ع) ایشان را به عنوان نماینده خودشان به جبهه اعزام نمودند و نامه‌ای همراهشان کردند، در این نامه به اهل کوفه مرقوم فرمودند که من به سوی شما فرستادم شخصیتی را که مانند برادر برای من است و شخصیت مورد اعتماد و پسرعموی من مسلم‌بن‌عقیل را که در واقع بیعت با او بیعت با من است، را به سوی شما فرستادم.

شریعت‌تبار خاطرنشان کرد: وقتی سیدالشهدا(ع) از مسلم به عنوان برادر و شخصیت مورد اعتماد یاد می‌کنند، نشان‌دهنده فضیلت ایشان است و بعد هم این‌که ایشان در مقام عمل، قیام کردند و در اوج فداکاری، جوان‌مردی، حریت و آزادی در جبهه حضور پیدا کردند، در برابر دشمن تسلیم نشدند و رجز می‌خواندند و شعار می‌دادند که سوگند یاد می‌کنم که جز آزاده و با حریت از دنیا نروم و رفتن من از این دنیا با حریت و آزادگی است، بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ایشان در شرایطی قرار گرفتند که می‌توانستند ابن‌زیاد را که دشمن ایشان بود، مخفیانه از بین ببرند ؛ ولی این کار را نکردند؛ چون قتل مخفیانه یک کار ناجوانمردانه است و حاضر نشدند نسبت به دشمنشان این عمل را انجام دهند.ما در اندیشه اسلامی و قرآنی چنین حرفی نداریم که هدف وسیله را توجیه می‌کند یا اگر هدف مقدس و مهم بود، بتوان آن را با هر وسیله ای حتی باطل و یا هر روشی حتی غلط بتوان آن را پیگیری کرد و به آن رسید. اصولا اگر انسان بخواهد به هدف حق برسد باید حتما وسیله و روشش هم حق باشد و به قول علامه طباطبایی که در تفسیر المیزان عبارتی را دارند که می‌گویند مقدمات و روش و راه باطل نمی‌تواند هدف حق را دنبال کند، اگر مقدمات و روش باطل باشد، نتیجه هم باطل است. در قرآن گفته شده با ابزار حق باید به جنگ باطل برویم و باطل را از پا درآوریم؛ حتی برای از بین بردن باطل هم نمی‌شود از روش باطل استفاده کرد و این راهی است که در فرهنگ اسلامی ما هست و در رفتار حضرت مسلم هم تجلی پیدا کرده است؛ در حالی که در دنیای امروز و روش‌هایی که مستکبرین به کار می‌گیرند، از راه تزویر، دروغ و تبعیض و ترور..است؛ یعنی از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند تا به هدف باطل خودشان برسند.

شریعت‌تبار بیان کرد: ما نمونه‌های فراوانی در سیره امیرالمؤمنین(ع) داریم که به ایشان می‌گفتند شما چند وقتی حکومت معاویه را تحمل کنید یا جلوی بعضی از بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌ها را نگیرید تا حکومتتان تصویب شود که ایشان فرمودند شما از من می‌خواهید پیروزی و تثبیت پایه‌های حکومتم را با ظلم و ستم و تبعیض جویا و طالب باشم و به خدا من اینگونه نخواهم بود.

وی گفت: در این اقدام حضرت مسلم این درس مهم قرآنی تجلی دارد که برای ازپادرآوردن دشمن خودشان، از روش باطل استفاده نمی‌کنند. ایده‌آل و مطلوب این است که نگرش مسلم در جامعه به کار گرفته شود ولی در نظام‌های استکباری و استعماری دقیقا ضد این مسئله است و در جوامع اسلامی هم واقعا شایسته است که این اصول اسلامی موردتوجه قرار گیرد و ما باید دقت کنیم روش‌هایی که برای دستیابی به اهدافمان در زندگی اتخاذ می‌کنیم، روش‌های مشروع و حق باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس