چرا ابلاغ نکردن امر ولایت به معنای نفی رسالت است؟

چرا ابلاغ نکردن امر ولایت به معنای نفی رسالت است؟


آیت‌اللّه سید جعفر سیّدان گفت: اگر مسئله ولایت، امامت و خلافت حضرت علی (ع) ابلاغ نمی‌شد، هدف رسالت نقض می‌شد؛ چون لازمه عدم ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) نقض اساس رسالت است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، این استاد حوزه علمیه در سومین شب از یازدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر در این‌باره اظهار کرد: در آیه شریفه مربوط به جریان غدیر به پیامبر گرامی اسلام (ص) امر شد که آنچه به تو نازل کردیم را ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی، رسالت الهی را ابلاغ نکرده‌ای و خدا هم تو را از مردم حفظ می‌کند و افراد کافر را هدایت نمی‌کند.

وی ادامه داد: مسئله جریان غدیر و ابلاغ ولایت حضرت علی (ع) در حدی باعظمت است که پیامبر (ص)  در آن دوران طولانی بعثت با همه گرفتاری‌هایشان در ارتباط با این مکتب بی‌نظیر وحی و با توجه به عظمت کاری که وصف‌ناپذیر است، این مسئله را ابلاغ کردند و اگر ابلاغ نمی‌کردند، گویی هیچ کار نکرده و رسالتی انجام نداده‌اند. 

سیّدان تصریح کرد: سوال این است که چرا این مسئله اینقدر مهم است؟ هر جریانی را می‌توان تعبیر کرد و هر حادثه‌ای با توجه به اهمیتی که دارد، می‌توان عظمتش را از آثار آن متوجه شد؛ یعنی راه‌های شناخت هر مسئله‌ای را می‌توان از اثر آن فهمید و این یک قاعده صریح و روشن است. به عنوان مثال در ارتباط با طاعت خدا و رسول خدا (ص) باید نتیجه آن که سعادت است را بسنجیم.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: با این معیار روشن به خوبی می‌فهمیم که داستان غدیرخم خیلی اهمیت دارد و در حدی است که اگر پیامبر (ص) با همه زحماتی که کشیدند و این مکتب جامع را به‌وجود آوردند، اگر این مسئله تکمیل نمی‌شد، گویی که هیچ کار انجام نشده بود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: در این ارتباط باید گفت که اگر مسئله ولایت، امامت و خلافت حضرت علی (ع) ابلاغ نمی‌شد و مطرح نمی‌شد، نقض غرض رسالت می‌شد؛ یعنی رسالت غرضی دارد و آن هدف نابود می‌شد و از بین می‌رفت؛ چون لازمه ابلاغ نکردن ولایت امام علی (ع)، نقض اساس رسالت است و طبیعت مطلب این است که اگر ابلاغ نکنی، گویی هیچ نکرده‌ای.

سیّدان با تاکید بر این‌که غرض رسالت در جابه‌جای مختلف قرآن، مسئله هدایت‌گری است، اضافه کرد: هدایت در مسائل اخلاقی، اعتقادی، رفتاری، اقتصادی و در ارتباط با مسائل عبادی و با همه شئونی که سعادت انسان در آن است، مرتبط است و اساسا غرض، هدایت است.

وی عنوان کرد: اگر شخصیت شایسته و منتخب پروردگار که لازمه انتخاب الهی و شایستگی‌های علمی، اخلاقی، سرپرستی، عدل و… است، بعد از پیامبر (ص) در کار نباشد، لازمه‌اش این است که بعد کار به دست افرادی می‌افتد که از نظر علمی و عدالت توان اداره جامعه اسلامی را ندارند و مکتب به انحراف کشیده می‌شود و حقیقت وارونه می‌شود.

سیّدان ادامه داد: وقتی شخصیتی قدرت اجرای عدالت در همه شئون اسلامی را نداشته باشد، لازمه‌اش این است که در آن جامعه جهل حاکم شود، ظلم و هوی و هوس حاکم شود و حقایق به انحراف کشیده شود و نتیجه انحراف حقایق، اخلاق، رفتار و …نقض جریان ولایت است و عدم ابلاغ ولایت مساوی با نفی جریان رسالت است.

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که هدف رسالت، هدایت است، افزود: مسئله ولایت تا آنجا اهمیت دارد که در بیانات پیامبر (ص) هم تاکید شده که حقایق را از ما بگیرید که همه حقایق در ماست. همه حقایق را خداوند در وجود من قرار داده و من همه آن‌ها را در وجود حضرت علی (ع) قرار دادم.

وی گفت: شب عید غدیر از مهم‌ترین اعیاد اسلامی است. در این شب جریان اکمال دین و اتمام رحمت از ناحیه خداوند و آنچه مورد پسند حضرت حق است، اعلام شده است و امیدواریم که خداوند متعال به عظمت عید غدیر و خاندان رسالت (ع)، توفیقات همه را در  فهم و عمل و نشر حقایق دین هرچه بیشتر کرامت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس