حوزه‌های علمیه باید با توجه به نیازهای جامعه حرکت کنند

حوزه‌های علمیه باید با توجه به نیازهای جامعه حرکت کنند



یکی از مراجع تقلید گفت: حوزه‌های علمیه باید با تناسب نیازهای روز جامعه حرکت کنند و در این مسیر مبلغان را ترببت کنند تا پاسخ‌گوی سئوالات باشند.

به گزارش ایسنا،  آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی شامگاه دیروز در چهارمین اجلاس تجلیل از اساتید مدارس علمیه خواهران استان، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه‌ای که عصر حاضر دارد، باید مبلغان ویژه‌ای برای این عصر تربیت شوند، اگر انسان شرایط زمان را خوب درک کند می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی را برای تبلیغ داشته باشد.

وی افزود: باید به نیازهای کنونی جامعه توجه جدی شود؛ نخست باید حوزه‌های علمیه‌ بتواند تعریفی از شرح وظایف خود ارائه دهند و بر اساس نیاز جامعه حرکت کند. عالمی باید تربیت شود که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند کما این‌که عالمان فاضلی بودند اما هنر برقراری ارتباط سازنده با مردم نداشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مخاطب‌شناسی یکی از شرایط اصلی در درس مبلغان محسوب می‌شود و این نشان از اهمیت ارتباط با مردم دارد.

آیت‌الله ‌حسینی زنجانی خاطرنشان کرد: اگر نخست تعریفی از نحوه تربیت خود در حوزه ارائه دهیم و برنامه‌ریزی صحیح برای رسیدن به هدف صورت گیرد می‌تواند حوزه را در تربیت مبلغان و پاسخ به نیازهای روز جامعه کمک کند.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران کشور: نیازمند نیروی متفکر در حوزه‌های علمیه هستیم

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: نیاز امروز حوزه علمیه، تربیت متفکر است و گستردگی فضای امروز جامعه و با افزایش شبهات، کار طلبه در این میدان سخت است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور شامگاه دیروز در چهارمین اجلاس اساتید حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه آنچه که ارزش به مجموعه‌های آموزشی و تربیتی می‌دهد استاد است؛ بر اساس مطالعات میدانی که از حوزه‌های علمیه انجام گرفته بود از طلاب سئوال پرسیده شده بود که چه گروه از افراد حوزه نقش مهمی را در بخش‌های مختلف زندگی آنان ایفا کرده است، غالب طلاب در پاسخ به این سئوال از نقش اساتید نام برده بودند.

وی افزود: استاد، همه کاره یک طلبه محسوب می‌شود و او کسی است که شخصیت طلبه را شکل می‌دهد. بیشترین سرریز استعدادها از سوی استاد در طلبه‌ها انجام می‌گیرد و دیگران هم اگر نقشی دارند در نقش مسئولیت مدرسه علمیه اثرگذار خواهند بود؛ اگر روزی مدرسه‌ای از مدیر و معاونان ضعیفی برخوردار باشد اما از اساتید خوب و توانا بهرمند باشد بخش عمده و عظیمی را در وادی تربیت طلبه‌ها پیموده‌ایم.

بهجت‌پور تصریح کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری را باید در بخش استاد داشته باشیم، تثبیت اساتید در مدارس علمیه موضوع مهمی است، به ‌طوری ‌که باید کاری کنیم تا مدارس به نام اساتید برجسته آن شناخته شود.

وی در ادامه افزود: تشکیل شورای علمی در مدرسه و رفع دغدغه‌های معیشتی اساتید، از جمله موضوعات مهم در بخش تثبیت اساتید در مدارس محسوب می‌شود که باید بدان توجه داشت.

این مسئول یادآور شد: انتظار داریم اساتید نسبت به شاگردان رفتاری مادرانه و پدرانه داشته باشند. منظور از این رفتار این است که طلبه‌ها احساس کنند اساتید دلواپس همه چیز زندگی طلبه‌ها هستند؛ باید گفت در حوزه‌ علمیه درس و بحث بهانه‌ای برای تربیت است.

بهجت‌پور در ادامه گفت: حوزه به استادی می‌بالد که قدرت پدری و مادری داشته باشد، طلبه‌ها اساتید مختلفی را در طول دوران طلبگی خود می‌بینند اما در نهایت به چند استاد می‌بالند؛ اگر در حوزه، پدری و مادری نکنیم هیچ فاصله‌ای بین حوزه و دانشگاه نیست و لذتی از تحصیل در حوزه نخواهیم برد.

وی خاطرنشان کرد: باید میزان تعلیم را در حوزه هدفمند، محدود و کوچک کنیم به گونه‌ای که موجب خستگی نشود اما به تناسبی که علم و علم‌آموزی را متعادل می‌کنیم روش تفکر و شیوه‌های تفکری را نیز افزایش دهیم.

بهجت‌پور به جایگاه تربیت عالم در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های علمیه ما عالم متفکر می‌خواهیم؛ علم به اندازه‌ای که لازم است و باید در اختیار طلاب قرار گیرد لازم است، اما بیش از آن باید شعله تفکر در بین طلاب زبانه‌اش را بالا بکشد.

مدیر مرکز حوزه‌های علمیه خواهران کشور یادآور شد: امروز به واسطه هجمه‌ای که به حوزه دانش صورت می‌گیرد باید شاگردان تربیت شده اساتید بیش از آن‌که عالم باشند متفکر باشند تا بتوانند در مواجهه با مسئله، ذهنیت فعال داشته و سریع با مراجعه به مراجع‌ پاسخ‌گو باشند.

وی افزود: امروز استادی می‌تواند نقش راهبری ایفا کند که در متن دین در همه ابعاد آن قرار گرفته باشد، باید مسئله تولیدگری را در حوزه‌های علمیه سرعت ببخشیم و به تناسب پوست‌اندازی نظام و دشمنان طلبه‌ها بتوانند پیشرفت کنند.

بهجت‌پور خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه خواهران زمانی شکل گرفت که زنان بی‌سواد و کم‌سواد مجالس خانگی را پرخرافه با مطالب کم فایده کرده بودند؛ حوزه‌های علمیه اگر خود از جوشش بیفتد ۱۰ سال دیگر همان خرافه‌گراها ظهور خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس