جهان اسلام به شدت محتاج تحول علوم انسانی است

جهان اسلام به شدت محتاج تحول علوم انسانی است


رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقشی بی‌بدیل داشتند، تصریح کرد: امروز جهان اسلام به‌شدت محتاج تحول علوم انسانی است چراکه علوم انسانی بافت فرهنگی دارند و بر این اساس حکمت اسلامی می‌تواند متحول علوم انسانی شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه 21 اردیبهشت ماه در آئین اختتامیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه فلسفه و منطق علومی هستند که شیعه در گسترش و پیدایش آن نقش برجسته‌ای داشته است، عنوان کرد: نقش شیعه در توسعه فلسفه و منطق غیر قابل انکار است؛ میرداماد، ملا صدرا، شیخ بهایی، مرحوم ملا هادی سبزواری و برخی از بزرگان و مکتب قم در توسعه حکمت اسلامی نقش داشته و آثاری فاخر بر جای گذاشتهاند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه تصریح کرد: در واقع حکمای شیعه در تحول فلسفه در عرصه هستی شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی نقش مهمی داشتند، علمای شیعه در تحول فلسفه اسلامی نقشی بی نظیری داشتند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه افزود: تأسیس و توسعه فلسفه اسلامی را می‌توان به 8 مرحله تقسیم کرد، افزود: نخستین مرحله، تأسیس توسط بزرگان اسلامی مانند ملاصدرا بوده است؛ مرحله بعد دوره پیوند فلسفه و عرفان است، در این مرحله شیخ اشراق بین فلسفه و عرفان پیوند برقرار کرد؛ مرحله سوم پیوند کلام و فلسفه بود که خواجه‌نصیرالدین طوسی آن را بینان‌ نهاد و مرحله چهارم شامل پیوند مرحله اشراق با مبانی اسلامی است که میرداماد این مکتب را بنیان‌گذاری کرد.

وی افزود: تأسیس فلسفه‌های مضاف به امور و واقعیت‌ها مرحله دیگر بود که فلسفه جامعه، فلسفه تاریخ و فلسفه معرفت و مانند آن جزو این مرحله هستند، مرحوم علامه طباطبایی و آیت‌الله سبحانی به این کار بسیار اساسی پرداختند.

خسروپناه آخرین مرحله را فلسفه مضاف به علوم دانست و گفت: از مرحله هفتم و هشتم به‌عنوان فلسفه نوصدرایی تعبیر می‌شود؛ امروز جهان اسلام به‌شدت محتاج تحول علوم انسانی و اسلامی است چراکه علوم انسانی بافت فرهنگی دارند و بر این اساس حکمت اسلامی می‌تواند متحول علوم انسانی شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اظهار کرد: تأسیس حکمت اسلامی در زمان فارابی و ابن‌سینا در یونان هم بوده است اما پیوندی میان اسلام و فلسفه را این شخصیت‌ها انجام داده‌اند؛ آنها نوآوری فراوانی در عرصه فلسفه داشتند و منتقل کننده فلسفه یونان به جهان اسلام نبودند بلکه آن را تاسیس کردند.

این استاد حوزه عنوان کرد: اگر ما دارای پشتوانه حکمت اسلامی نباشیم نمیتوانیم با این رویکرد نظریه پردازی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس