به دستاوردهای علمی پیروان همه ادیان الهی احترام می‌گذاریم

به دستاوردهای علمی پیروان همه ادیان الهی احترام می‌گذاریم


دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: برپایی این کنگره به معنای نادیده انگاشتن زحمات علمی ادیان و مذاهب دیگر نیست و ما به دستاوردهای علمی پیروان همه ادیان الهی، مذاهب و فرق اسلامی احترام می‌گذاریم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی رضایی اصفهانی امروز 23 اردیبهشت ماه در اختتامیه کنگره بین‌المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: این کنگره با هدف اثبات مرجعیت علمی اهل بیت در جهان اسلام و تبیین نقش اهل بیت و پیروان آن‌ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: گسترش علوم اسلامی و همچنین تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی به امر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از حدود دو سال قبل شروع شد و در 10 حوزه دانشی یعنی حوزه‌های قرآن، حدیث، فقه و اصول، کلام، علوم عقلی، اخلاق و تربیت و عرفان، تاریخ و جغرافیا، علوم انسانی مانند سیاست، اقتصاد و علوم طبیعی آغاز به کار کرد و چند مرحله را پشت سر گذاشت. 

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ادامه داد: مرحله اول، مرحله مقدماتی بود که از آبان 95 آغاز شد و در این مرحله دبیرخانه تشکیل شد و شورای سیاست‌گذاری از علمای بزرگ قم و همچنین دانشگاهیان و شورای علمی مرکب از 15 نفر از فرهیختگان حوزه و شورای راهبردی با حضور شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی شکل گرفت. حدود 900 موضوع در 10 محورعلمی شناسایی و فراخوان مقالات آغاز شد. 

رضایی اصفهانی با بیان اینکه مرحله دوم عملیاتی شدن کنگره بود، عنوان کرد: در درجه علمی-‌پژوهشی مرحله عملیاتی از ابتدای سال  96 آغاز شد و در این مرحله در مجموع آثاری که به کنگره رسید حدود 1950 چکیده حاصل، 1200 مقاله دریافت و با ارزیابی‌های سختگیرانه 7000 مورد ارزیابی و 400 مورد از مقالات پذیرفته شد. عدم پذیرش مقالات به معنای سختگیری داوران در این کنگره علمی نه به معنای ضعف این مقالات است. 

وی در خصوص تنوع ملیتی و زبان کنگره، گفت: کتب و مقالات از بیش از 20 ملیت دریافت و از زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو در این کنگره استفاده شد. 120 نفر از  مهمانان  جلسه از 50 کشور از قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا حضور یافتند که برخی از مذاهب دیگر همچون اهل سنت، اسماعیلیه، فقهیه و غیر مسلمان هستند. بیش از 200 جلسه در مورد مباحث علمی و غیرعلمی در کنگره تشکیل شد که از این تعداد 140 مورد آن جلسات علمی بوده است.  

رضایی اصفهانی با اساره به اینکه مرحله سوم در چند ماه اخیر بود، تصریح کرد: این مرحله اقدام به آماده‌سازی  72 اثر کنگره بود و بروندادهای کنگره در قالب 55 جلد کتاب در قم منتشر و رونمایی شد. هفت مجله به عنوان ویژه‌نامه برای این کنگره در روز اجلاس چاپ شد البته 15 مجله دیگر نیز برای چاپ اعلام آمادگی کردند. منشور کنگره به چهار زبان و دو نرم‌افزار کنگره نیز تقدیم خواهد شد. 

دبیر کنگره لیان کرد: چهارمین مرحله کنگره، اجلاس دو روزه قم بود که روز پنجشنبه انجام شد. افراد نیز خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدند و ایشان ازاین کنگره به حرکت علمی تعبیر کردند. یک روز از کنگره نیز به عنوان اختتامیه در مشهد برگزار شد.  

رضایی اصفهانی با بیان اینکه این کنگره یکی از بزرگترین کنگره ‌های تاریخ ایران، عنوان کرد: در مورد نقش امام رضا(ع) و گسترس علوم اسلامی در این کنگره 14 مقاله به دست ما رسیده و این تعداد می‌تواند به صورت یک کتاب مستقل چاپ شود. حق آن است کنگره مستقلی در مورد نقش امام رضا در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برگزار شود. 

دبیر کنگره در خصوص نقش و تاثیرات امام رضا(ع) در علوم اسلامی، اظهار کرد: امام رضا(ع) در گسترش علم کلام با کلام تطبیقی نقش داشتند. 38 مناظره از امام رضا ثبت شده که زمینه‌ساز رشد کلام تطبیقی بود. کلام تطبیقی امروز به عنوان یک رشته در حوزه‌های علمی راه‌اندازی شده و در برخی حوزه‌ها در حال راه‌اندازی است. در کلام شیعی و گسترش علم کلام در توسعه تفکر شیعه تاثیر داشتند. اینکه حضرت رضا ولایت عهدی را به فعل در آورد، در حقیقت یک توصیه نظری و عملی در مورد امامت شیعی است که آن را پایه‌گذاری کردند. 

وی ادامه داد: تاثیرات دیگر در گسترش فقه، فلسفه ادیان، مباحث علوم قرآنی و روایات از حضرت است که تاثیراتی در گسترش تفسیر و حدیث داشتند. 317 نفر صحابه برای امام رضا(ع) معرفی شدند که در واقع یاران ویژه‌ای بودند که احادیث را از حضرت می‌شنیدند و منتقل می‌کردند. 

رضایی اصفهانی بیان کرد: حضرت نقش ویژه‌ای در شهر مرو داشتند و در مسجد حوزه‌ای را با تشکیل جلسات درس پایه‌گذاری کردند که بعد به خانه ایشان منتقل شد و در سه سالی که در مرو بودند چنان رونق گرفت که مامون طاقت نیاورد و دستور تعطیلی آن را صادر کرد. حوزه‌ای که امام در مرو پایه‌گذار آن بودند ادامه پیدا کرد و شیخ طوسی از محصولات همین حوزه بود.  امام پایه‌گذار حوزه علمی در این منطقه بود که امروزه هم در کنار مرجع شریفشان نمونه‌هایی را می‌بینیم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا / دین و زندگی

درباره

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اجرا شده توسط: همیار وردپرس